I mina barnsdomsdagar har jag alltid varit hos min mamma, mormor och morfar, moster och mina kusiner.
Det har varit min enda fasta punkt i livet. Något beständigt. Jag har alltid vetat var jag har min trygghet.

Min mamma gör det tydligare och tydligare att jag inte är inkluderad längre.
Hon dricker när hon vet att vi kommer och hon vet också konsekvenserna av det. Att hon inte får träffa barnbarnen.

Mina ungar har fått leka med sina sysslingar och de har ju så roligt. Synd bara att det är 3h om året pga mamma. 

Jag saknar sällskapet från kusinerna och våra stunder vid havet, på ängen och på heden.
Jag saknar mina barndoms tider. Där familj pch gemenskap var allt.
Nu är det betydligt mindre.

Min man har i många år inte känt sig välkommen i stugan, och nu börjar jag förstå. 
Jag har alltid sett mig som jämnlike med kusinerna, men när min egen mamma talar om för mig att jag inte tillhör familjen så blir jag ledsen. När jag tänker på det har hon sagt det i flera år. Gäststugan som skulle inredas för några år sedan skulle min äldsta kusin och hans sambo få inreda, tills mamma sade ifrån. Och det rum som kallades mitt blev min yngsta kusins, för jag, jag kan ju bo hos min far 15min därifrån. Och jo visst så är det ju, smidigast för alla, men det hade varit trevligt att bli inkluderad i planen, inte utesluten.

Ju mer hon dricker ju mer visar hon att jag inte är ddelaktig, för att jag tydligt gjort klart att jag inte vill vara del av hennes alkoholproblem. Det är hennes problem. Inte mitt och jag tänker inte släta över det alls. Konsekvenserna blir att hon missar sina barnbarn. Och jag blir bara arg och sårad. För somrarna blir en mardröm för mig. Jag minns alla fina stunder och önskar mig innerst att hon nyktrar till. Att hon förstår hur ont det gör, att hon skadar mig och mina barn. 

Jag tänker och skall ALLTID skydda mina barn från helvetes sjukdomen alkoholism. 
Mina barn märker när hon dricker. De vill inte vara nära. De tycker hon är konstig ibland, likaså nu när vi var där. 

Hur tufft jag än har det med min stora tjej så är jag 100% klar över att skydda henne från skiten. 
Hon skall inte fara illa av sin mormor.

Mina somrar kommer inte spenderas med min mamma mer sålänge hon har flaskan nära till hands.

En total mardröm för mig 

Kommentera

Publiceras ej